اصحاب نیوز

اصحاب نیوز

سیاسی٬ فرهنگی٬ مذهبی
اصحاب نیوز

اصحاب نیوز

سیاسی٬ فرهنگی٬ مذهبی

اسناد ویکی لیکس از موضعگیری خاتمی ، هاشمی و مشایی

سفیر سابق اتریش در ایران گفت در ملاقاتی که با خاتمی داشته او گفته است فضای به وجود آمده پس از انتخابات موجب آسان شدن ارتباط با خارجی ها شده است.

سایت ویکی لیکس اطلاعاتی را منتشر کرده که مدعی است آخرین یادداشت های «مایکل پوستل» سفیر سابق اتریش در ایران است که از روی آخرین ایمیل های وی قبل از تغییر او، گرفته شده است.

سفیر سابق اتریش می گوید: دو رئیس جمهور سابق ایران یعنی خاتمی و رفسنجانی پای خود را از صحنه های سیاسی معمول فراتر نهاده و تلاش خود را معطوف به هرچه شکننده تر کردن اوضاع قرار دادند، درست همان گونه که در حال حاضر نیز این تلاش ادامه دارد. با این حال، رفسنجانی پیشنهاد داده است که اگر غرب شیپور تقلب در انتخابات و نقض حقوق بشر را به صدا درآورد، به ادامه کار کمک شایانی خواهد کرد. پوستل همچنین گفته است: مشایی به عنوان رئیس دفتر احمدی نژاد برای وی روشن کرده است که ایران در گفت وگوهای ژنو به طوری به دنبال ایجاد رویکردهای گفت وگو و دمیدن روح تعامل و توافق خواهد بود که موجب غافلگیری از رفتار ایران خواهد شد. وی اضافه کرده: هنگامی که با خاتمی رئیس جمهور سابق ایران ملاقاتی داشته است، او گفت که به خاطر فضای به وجود آمده بعد از انتخابات، حساسیتی برای گفت وگوهای سیاسی نیست.

پوستل همچنین تاکید کرده: هاشمی معتقد بود که بهترین کمک ممکن از سوی خارجی ها این است که بگویند در انتخابات تقلب شده و حقوق بشر در ایران در خطر است.

براساس این گزارش، در گفت وگوی پایان دسامبر با مشایی، پوستل او را تشویق می کند که ایران نباید موقعیت به وجود آمده در گفت وگوهای ژنو را از دست بدهد و مشایی در پاسخ به وی می گوید که ایران برای گفت وگو آماده است، به طوری که غرب از رویکرد ایران در گفت وگوها غافلگیر می شود زیرا ایران با قدرت و جدیت و رفتاری مسالمت آمیز وارد مذاکرات خواهد شد. پوستل در پیام های مکرر خود اعلام می کند که شهروندان ایرانی برنامه های صدای آمریکا را با دیده تردید نگاه می کنند و آن را ناکارآمد می دانند. آنها این رسانه را رسانه ای نافذ نمی دانند و تاثیر آن را بر روی سیاست های آمریکا منفی می دانند. شبکه بی بی سی هم خنثی است که برچسب انگلیسی بودن را به یدک می کشد. وی پیشنهاد می کند که آمریکا باید بیشتر بر روی یورو نیوز فارسی مانور دهد و می گوید که آمریکا با تمرکز بر روی برنامه های فارسی بیشترین استفاده را می تواند ببرد و چنانچه از یک حزب طرفداری می کند، برچسب حمایت از یک گروه خاص را نباید به طور علنی به دوش بکشد بلکه باید سعی کند تا اندازه ای غیرمتعصبانه رفتار کند.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد