اصحاب نیوز

اصحاب نیوز

سیاسی٬ فرهنگی٬ مذهبی
اصحاب نیوز

اصحاب نیوز

سیاسی٬ فرهنگی٬ مذهبی

ارتش عربستان در بحرین دخالت کند، از ایران کمک می‏گیریم

جریانات معترض بحرینی که غالبا از گروه‎های اسلامی گرا و شیعی به حساب می‎آیند، در واکنش به انتشار اخباری مبنی بر احتمال حضور نظامی عربستان در بحرین برای سرکوب اعتراضات مردمی، از احتمال درخواست کمک از ایران برای پاسخ به این مداخله سخن گفتند.
حسن مشیمع رهبر جنبش حق بحرین که به عنوان یکی از اصلی‎ترین جنبش‎های مخالف بحرینی شناخته می‎شود، و پس از سال‎ها  تبعید سه روز پیش به منامه بازگشت گفت اگرارتش عربستان درامورداخلی بحرین دخالت کند، درآن صورت ارتش ایران نیزحق این دخالت را برای حمایت از معترضان بحرینی خواهدداشت.
 
مشیمع در گفتگو با روزنامه الا خبارچاپ لبنان گفت:  اگرنظام حاکم بر بحرین به درخواست کمک ازعربستان متوسل شود درآن صورت مخالفان بحرینی نیزحق خواهند داشت به نوبه خود به ایران متوسل شوند و از این کشور بخواهند به نفع آنها مداخله کند. 
 
مشیمع گفت حتی دخالت معنوی درامور یک کشور هم دخالت در امور ان کشور محسوب می شود چه برسد به دخالت نظامی که جای خودش را دارد. وی افزود معمولا دخالت نظامی از طریق شورای همکاری خلیج فارس صورت می گیرد. 
 
الاخبار از مشیمع پرسید نظر شما درباره دخالت عربستان در انقلاب بحرین چیست؟ آیا سعودیها واقعا دخالت می کنند؟
 
مشیمع نیز در پاسخ به این سوال گفت: نمی‎توانم برخی شایعات را مبنی برمداخله نظامی عربستان تایید یا تکذیب کنم. من هیچ اطلا عاتی در این خصوص ندارم. اماهرگونه اقدام سعودیها خواه از طریق ارسال نیروی نظامی یا قراردادن ارتش عربستان در اختیار نظام حاکم بربحرین، به معنای دخالت ریاض درامور داخلی این کشور و نقض آشکار حاکمیت آن بوده و درنتیجه برخلا ف قوانین بین المللی خواهد بود.
 
مشیمع درباره تشکیل جنبش جدید موسوم به تجمع ملی سنی به ریاست عبد اللطیف محمودکه خواستارشرکت مخالفان بحرینی درگفتگوها با دولت شده است گفت من نمی‎خواهم پیام‎های مثبت بدهم.
 
اما این جنبش بخشی از اقدامات نظام بحرین است که می خواهد حرکت مردم را خنثی کند و نظام بحرین به چنین تاکتیک‎هایی در مراحل گذشته عادت کرده است و من امیدوارم شان برادران اهل تسنن بالاتر از این باشد و پیامشان برای سرزمین باشد نه برای حمایت از یک خانواده.
 
الاخبار از مشیمع پرسید آیا خواسته شما به صورت صریح و واضح سرنگونی نظام (اسقاط النظام) است یاخواهان پادشاهی مشروطه هستید؟  وی در پاسخ به این سوال گفت: پیش از قیام و زمانیکه جنبش کنونی شکل گرفت ما خواستاراصلا حات و اجرای پادشاهی مشروطه بودیم اماپس از قربانی شدن این تعداد شهید در انقلا ب بحرین که در مقایسه با جمعیت اندک آن زیاد است، نباید بهای این جانفشانی‎ها کمتر از سرنگونی نظام باشد و مردم حق دارند خواستارسرنگونی نظام شوند و به خانواده سلطنتی حاکم یعنی آل خلیفه بی اعتماد باشند.
 
نظام بحرین با رفتار وحشیانه با تظاهرات و قتل عام آنها مرتکب اشتباه فاحشی شد. پادشاهی مشروطه حقیقی که مانند انگلیس خانواده سلطنتی فقط درحد تشریفات باشد و دولت را در اختیار نداشته باشد و هیچ یک از اعضای آن نیز وزیر نباشد نیز به نظرمردم بستگی دارد.
 
الاخبار از مشیمع درباره نقش جنبش حق درتحریک جوانان انقلاب چهاردهم فوریه بحرین پرسید که وی در این باره گفت: من نمی‎خواهم نقش خودمان رابرجسته‎ترازدیگران کنم اما این جوانان از تجربه های انقلا ب‎هایی که درمنطقه خاورمیانه درتونس ومصررخ داده است، استفاده کرده‎اند. ملت بحرین در مقاطع تاریخی متعدد جانفشانی کرده است تا درحکومت سهیم باشد اما در آن زمان مذاکره کننده قوی همانند اکنون وجودنداشت به همین سبب نتوانست به حقوق خوددست یابد.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد