اصحاب نیوز

اصحاب نیوز

سیاسی٬ فرهنگی٬ مذهبی
اصحاب نیوز

اصحاب نیوز

سیاسی٬ فرهنگی٬ مذهبی

فاش شدن روش شکار پهباد جاسوسی

پهپاد جاسوسی آمریکا با هک‌شدن امواج جی.پی.اس شکار شد؟ - کریسشن‌ساینس‌مانیتورز ادعا کرده است پهپاد جاسوسی آر-کیو-170 از طریق مسدود شدن ارتباط ماهواره‌ای و ارسال امواج گمراه‌کننده جی.پی.اس فریب خورده و با فرود در عمق 200 کیلومتری خاک ایران، شکار شده است. d

به گزارش نیوساینتیست، کریسشن‌ساینس‌مانیتور ادعا کرده این اطلاعات را از یکی از مهندسان ایرانی که درحال بررسی پهپاد بدست آورده و ادامه داده است: «سیستم هدایت براساس جی.پی.اس، نقطه ضعف این هواپیماست. با ارسال نویزهای قوی و مسدود کردن ارتباط ماهواره‌ای پهپاد با اپراتور، هواپیما مجبور به استفاده از هدایت خودکار (اتوپایلوت) شد و شرایط برای فریب آن مهیا گشت. سپس، کارشناسان ایرانی توانستند سیستم نقشه‌خوانی داخلی این هواپیما را طوری تغییر دهند که کامپیوتر داخلی پهپاد تصور کند آشیانه‌اش، پایگاهی در ایران با همان ارتفاع آشیانه اصلی است. اما اختلاف اندک ارتفاع این پایگاه ایرانی با پایگاه اصلی پرواز پهپاد موجب شد هواپیما هنگام فرود دچار مشکل شود و بخش‌های پایینی و چرخ‌های فرود آسیب ببیند».

اما آیا چنین کاری واقعا ممکن است؟ امواج جی.پی.اس را ماهواره‌ها ارسال می‌کنند و به همین دلیل در نزدیکی سطح زمین ضعیف هستند. پس می‌توان با استفاده از امواج قوی‌تری که از آنتن‌های نزدیک‌تر ارسال می‌شود، در آن‌ها تداخل ایجاد کرد. حتی ابزارهای نظامی جی.پی.اس که از دقت بالاتری نسبت به ابزارهای معمولی و تراشه‌های به‌کاررفته در گوشی‌های همراه برخوردارند، در برابر چنین مشکلی آسیب‌پذیرند. 

کارشناسان ایرانی توانستند سیستم نقشه‌خوانی داخلی این هواپیما را طوری تغییر دهند که کامپیوتر داخلی پهپاد تصور کند آشیانه‌اش، پایگاهی در ایران با همان ارتفاع آشیانه اصلی است

کریسشن‌ساینس‌مانیتورز ادامه داده که تنی چند از کارشناسان سابق نظامی ایالات متحده نیز برنامه‌نویسی دوباره جی.پی.اس برای پرواز به خانه‌ای دیگر را عملی دانسته و شکار پهپاد جاسوسی ایالات متحده را از این روش امکان‌پذیر می‌دانند. لاکهیدمارتین، سازنده پهپاد شناسایی RQ-170 هواپیما را طوری ساخته بود که اگر ارتباط ماهواره‌ای با اپراتور قطع شد، هواپیما بر اساس نقشه موجود در کامپیوترش و موقعیت‌سنجی جی.پی.اس به آشیانه بازگردد و اگر مشکلی برایش پیش آمد، خود را منهدم کند. اما شکار این پهپاد به دست نیروهای ایرانی آن هم در شرایطی سالم بدان معنی است که چنین تمهیداتی دیگر به کار نمی‌آید!

ایران در فکر شکار پهپاد های بیشتر

 امیر دریابان 'علی شمخانی' با یادآوری قابلیت های برجسته هواپیمای بدون سرنشین آمریکا موسوم به آر کیو 170 گفت: این که جمهوری اسلامی ایران، این نوع پهپاد جاسوسی آمریکا را در اختیار می گیرد، از توانمندی بالای نیروهای مسلح کشورمان حکایت دارد.

وی تصریح کرد:این توانمندی متخصصان متعهد ایرانی قابل از بین رفتن نیست بلکه قابل تکرار و تبدیل شدن به صنعت است.

حساسه های شناسایی 'آر کیو 170' فراتر از حساسه های نظامی است

رییس مرکز مطالعات راهبردی نیروهای مسلح در بخش دیگری از این گفت و گو یادآور شد: این که پیشرفته ترین هواپیمای شناسایی در اختیار سازمان دفاع آمریکا (پنتاگون) قرار ندارد بلکه در اختیار سازمان جاسوسی این کشور (سیا) است، بدین مفهوم است که حساسه های شناسایی آن فراتر از حساسه های شناسایی نظامی است.

دریابان شمخانی خاطرنشان کرد: آنها در روزهای نخست که تصاویر مربوط به پهپاد آر کیو 170 از تلویزیون ایران پخش شد می گفتند آن تصاویر مربوط به ماکت این پهپاد است اما اکنون به دنبال دریافت آن هستند.

این که پیشرفته ترین هواپیمای شناسایی در اختیار وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) قرار ندارد بلکه در اختیار سازمان جاسوسی این کشور (سیا) است، بدین مفهوم است که حساسه های شناسایی آن فراتر از حساسه های شناسایی نظامی است

در دفاع از حریم هوایی کشورهیچگاه کوتاه نخواهیم آمد

عضو شورای راهبردی روابط خارجی با تاکید بر این که 'در دفاع از حریم هوایی کشورهیچگاه کوتاه نخواهد آمد' ، تصریح کرد: آمریکایی ها در صورت ادامه تجاوز به طور طبیعی باید پاسخگوی قوانین بین المللی باشند .

وی تاکید کرد: امروز قانون جنگل بر دنیا حاکم است و این بدان معنی است که 'هرکس توانمندتر متجاوزتر ' اما این معادله ، معادله خوبی نیست و قبل از همه به ضرر خودشان است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد