اصحاب نیوز

اصحاب نیوز

سیاسی٬ فرهنگی٬ مذهبی
اصحاب نیوز

اصحاب نیوز

سیاسی٬ فرهنگی٬ مذهبی

توهین ناتو به قرآن در افغانستان

هزاران نفر از مردم افغانستان دیروز با تجمع در مقابل پایگاه نظامی بگرام اعتراض خود را به هتک حرمت نظامیان امریکایی به قرآن اعلام کردند.

مردم افغانستان در اعتراض به اهانت نظامیان خارجی به قرآن کریم تظاهرات کردند.

به گزارش پرس تی وی، دیرو.ز مردم افغانستان در شهر کابل ، پایتخت این کشور تظاهرات برپا کرده اند. شرکت کنندگان در این تظاهرات ، اقدام نظامیان خارجی حاضر در افغانستان را در سوزاندن قرآن کریم محکوم کردند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گاردین، تظاهرات مسلمانان خشمگین افغانستان در اعتراض به جنایت زشت نظامیان آمریکایی در سوزاندن کتاب مقدس و آسمانی بیش از یک میلیارد مسلمان،واکنش مقامات این کشور و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی را در پی داشت.

با وجود سرمای بی سابقه امروز هزاران نفر از مردم افغانستان با راهپیمایی در مناطق مختلف شعارهای "مرگ بر آمریکا" سر داده و خواستار خروج نظامیان خارجی از این کشور شدند.

"احمد مبین" یک خبرنگار محلی حاضر در صحنه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، اظهار داشت: این تظاهرات در واکنش به سوزاندن قرآن کریم توسط نظامیان آمریکایی به راه افتاده است.

وی افزود: تظاهرات‌کنندگان بیان می‌کنند که نظامیان آمریکایی چندی قبل در یک عملیات نظامی، قرآن کریم را به آتش کشیده‌اند.

این شاهد عینی افزود: معترضان افغان شعار مرگ بر آمریکا سر می‌دهند.

پایگاه نظامی بگرام بزرگترین مرکز نظامی آمریکا در افغانستان است.

این خبرنگار محلی افزود: معترضان مانع ورود کارمندان محلی به داخل پایگاه بگرام شده و شماری از آنان نیز از سوی معترضان مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند.

در همنی حال گفته می‌شود که روز گذشته نیز شماری از زندانیان زندان بگرام، نیز دست به شورش زده‌اند اما این خبر تاکنون از سوی مقامات محلی ولایت پروان تأیید و یا رد نشده است.

یک مسئول پلیس، تعداد تظاهرکنندگان را بیش از هزار نفر خواند.

خبرنگاران  در محل تظاهرات می گویند، تظاهرکنندگان خشمگین به طرف پایگاه بگرام سنگ پرتاب کرده و شعارهای ضد آمریکا سر می داده اند.

تظاهرکنندگان با سنگ به پایگاه بگرام حمله کردند

خبرنگاران می گویند سربازان ناتو برای متفرق کردن تظاهرکنندگان، به طرف آنها گلوله های پلاستیکی شلیک کرده اند.

ماجرا از چه قرار بود؟

به گفته یک مقام دولتی افغان، نظامیان آمریکایی در یک پایگاه نظامی اقدام به سوزاندن حدود 70 کتاب متعلق به زندانیان افغان کرده اند که در میان آنها قرآن نیز وجود داشته است. بنا به گفته خانم روشنا خالد، سخنگوی والی پروان، رفتگران دوشنبه شب، بقایای قرآن های سوزانده شده را در میان زباله های پایگاه نظامیان آمریکایی در بگرام  پیدا کرده اند.

در همین حال دو تن از مقامات ارشد افغانستان به بی بی سی گفته اند که آمریکایی ها این کتاب ها را از افراد طالبان زندانی در پایگاه ضبط کرده بودند زیرا ظن آن می رفت که زندانی ها از آن ها برای ارسال پیام به یکدیگر استفاده کنند .

بگرام در 70 کیلومتری کابل در ولایت پروان قرار دارد.

'هرگز تکرار نخواهد شد'

ژنرال جان آلن، فرمانده نیروهای ناتو در افغانستان تاکید کرده که این حادثه عمدی نبوده است.

ژنرال آلن در اعلامیه ای که مخاطب اصلی اش مردم افغانستان است، گفته که کار بیرون انداختن کتاب ها از پایگاه نیروهای ناتو در کابل، فورا متوقف شده و آنها تلاش دارند تا این کتاب ها را به شکل مناسب جمع آوری کنند.

او گفته که ناتو نسبت به این حادثه "از رئیس جمهوری افغانستان، از دولت افغانستان و مهمتر از همه، از مردم شریف افغانستان" پوزش می خواهند.

در اعلامیه آمده است: "ما در مورد این حادثه با دقت تحقیق می کنیم و اطمینان می دهیم که این گونه موارد در آینده هرگز تکرار نخواهد شد."

فرمانده عمومی ناتو در افغانستان افزوده است: "من به شما (مردم افغانستان) اطمینان می دهم، تعهد می کنم که این عمل به هیچ وجه عمدی نبوده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد