اصحاب نیوز

اصحاب نیوز

سیاسی٬ فرهنگی٬ مذهبی
اصحاب نیوز

اصحاب نیوز

سیاسی٬ فرهنگی٬ مذهبی

موفق ترین وزیر، در موفق ترین دولت بعد از انقلاب

دکتر لنکرانیتلاش وزارت بهداشت دولت نهم در طی سالهای ۱۳۸۴ الی ۱۳۸۸ در راستای ارتقای سلامت و ایجاد شرایط لازم برای دسترسی عادلانه و فراگیرآحاد ملت به خدمات بهداشتی درمانی مناسب، قابل توجه بوده است.
گزارشی مستند از عملکرد دکتر لنکرانی در وزارت بهداشت دولت نهم + فایل Pdf


بسط ویژه طرح پزشک خانواده

با شروع دولت نهم «طرح پزشک خانواده » به طور ویژه بسط و گسترش یافت. تعداد پزشکان و ماماهای طرح پزشک خانواده نسبت به سال ۸۴ ، به ترتیب ۴/ ۴ و ۲۴ برابر شده است. بهبود مطلوب شاخص های بهداشتی از نتایج موثر گسترش طرح پزشک خانواده است.
 
اقدامات موثر جهت کنترل بیماری های واگیری و غیر واگیری

در بخش بهداشت گام های موثری برای کنترل، ریشه کنی و حذف بیماری های واگیر و غیرواگیر صورت گرفت و موفقیت چشم گیری در این زمینه کسب شده است که دریافت گواهی حذف تراخم از سوی سازمان جهانی بهداشت از این جمله است. در طی این مدت صدها خانه بهداشت، مرکز بهداشتی درمانی شهری و روستایی و آزمایشگاه در کشور مورد بهره برداری قرار گرفت.
 
تحول در شبکه اورژانسی کشور

در بخش درمان  موفقیت های بزرگی حاصل شد که ترمیم ضایعات نخاعی و تولید رده سلولهای بنیادی از بزرگترین آنهاست. با ساماندهی شبکه اورژانس کشور، تعداد پایگاه های اورژانس شهری و جاده ای از افزایش چشم گیری برخوردار شد.  هم چنین زمان رسیدن آمبولانس بر بالین بیماران نیز کاهش یافته است. در این باره دکتر حافظی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا... می گوید:

"یکی دیگر از اقدامات ایشان (دکتر لنکرانی) اورژانس 115 است که یک ناوگان بسیار قوی برای آن فراهم و زمان رسیدن به بیمار به استاندارد جهانی نزدیک شد که قبلاً در حد 35-30 دقیقه بود و به خدود 12-10 دقیقه تقلیل یافت."

گسترش درمانهای تخصصی و کاهش هزینه های پرداختی از جیب مردم


هم چنین در این دوره گسترش درمانهای تخصصی و فوق تخصصی، پیوند اعضاء و پزشکی هسته ای نیز در کشور از رشد مطلوبی برخوردار گشت و در این زمینه نیز پیشرفت های خوبی حاصل شد.

در راستای تحقق اهداف ماده ۹۰ و ۹۱ قانون برنامه چهارم توسعه مبنی بر کاهش هزینه پرداختی از جیب مردم و تعمیم عدالت در بهر همندی از خدمات درمانی برای روستائیان و عشایر، اقدامات موثری صورت گرفت.
 
تحول بی سابقه در تولید دارو

در بخش تولید دارو در کشور موفقیت های چشمگیری حاصل شده است. تولید داروی مقابله با ایدز با عنوان IMOD تولید داروی درمان زخم پای دیابتی با عنوان Angipars  و تولید داروی دفراسیروکس برای درمان کم خونی بیماران تالاسمی برای نخستین بار در جهان از جمله بزر گترین این دستاوردها است که موجب شد ۹۷ % داروی مورد نیاز کشور در داخل تولید شود و در حالی که تدارک دارو و مواد اولیه دارویی از خارج از کشور با مشکلات عدیده بین الملل و داخلی رو به رو است، آمار کمبود دارویی در کشور طی سال گذشته نسبت به سالهای پیش کاهش قابل توجهی نیز داشته است.

از طرفی با تلاش دولت نهم صادرات فرآورده های دارویی در طی این مدت بالغ بر ۲۶۵ میلیون دلار بوده است. در زمینه دسترسی مردم به داروخانه ها در این مدت ۱۵۵۴ داروخانه در سطح کشور ایجاد شده و بدین ترتیب هدف برنامه دولت در این زمینه محقق شد. همچنین در طی فعالیت دولت نهم رشد چشم گیری در تولید تجهیزات پزشکی به وجود آمد، و رو شهای کنترل کیفی براساس استانداردهای روز جهانی تغییر یافت.
 
تحول در آموزش پزشکی کشور به احاظ کمی و کیفی

در بخش آموزش پزشکی به گسترش کمّی و کیفی مراکز آموزشی توجه شده است. در طی سالهای ۸۸ – ۸۴ مجوز تأسیس چند دانشکده و آموزشکده علوم پزشکی صادر شد و چندین رشته دکترای تخصصی پزشکی PhD و رشته کارشناسی ارشد پزشکی ایجاد شد و ظرفیت پذیرش دانشجو در این دو مقطع و هم چنین ظرفیت پذیرش دستیار سیمای سلامت گزارش عملکرد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دولت نهم ویرایش دوم تخصصی و فوق تخصصی نیز افزایش داده شد.

در کنار رشد کمّی، ارتقای کیفیت آموزش پزشکی نیز مورد توجه قرار گرفت. در این مدت طرح بومی گزینی دانشجو در برخی رشته ها، پذیرش دانشجویان ممتاز به مقاطع بالاتر بدون شرکت در آزمون ورودی و راه اندازی تله کنفرانس و تله مدیسین در دانشگاه های علوم پزشکی و آموزش مجازی از راه دور اجراشده است.

همچنین واحدهای مدیریت کیفیت مراکز آموزشی در دانشگا هها ایجاد شده است. به منظور کاهش روند مهاجرت برای تحصیل در رشت ههای علوم پزشکی به خارج از کشور ۱۲ واحد بی نالمللی دانشگا ههای علوم پزشکی تأسیس شد و پذیرش دانشجو در رشته های مرتبط آغاز شده است. همزمان با توجه به کیفیت آموزش پزشکی فعالیت های نسبتاً مطلوبی در زمینه تحقیقات و فنآوری پزشکی نیز صورت گرفته است.
 
اصلاح ساختار و حذف بخشهایی از موانع بروکراتیک

در حوزه توسعه مدیریت و منابع نیز گامهای موثری در زمینه های توجه به نیروی انسانی بهداشت و درمان، امور عمرانی، اصلاح ساختار و چابک سازی سیستم و… برداشته شد. همچنین برای اجرای صحیح و مبتنی بر برنامه های علمی وزارت متبوع، پروژه «اصلاح نظام سلامت » با هدف ایجاد سلسله ای از تغییرات هدفمند مستمر برای بهبود کارایی وبرقراری عدالت در برخورداری مردم از خدمات بهداشتی درمانی، محافظت مردم در برابر خطرات ناشی از بار بیماری ها، اصلاح نظام پرداخت و … اجرا شده است.
 
ساخت بی سابقه بیمارستان های نیمه کار کشور

 

در این دوران همچنین بیمارستان‌های نیمه‌کاره در مناطق محروم که به علت نیمه کاره رها شدن، به ستون‌های قدیمی و ویرانش به تخت جمشید معروف شده بود، یکی پس از دیگری به بهره‌برداری رسید.

ساخت داروهای جدید و مقابله موثر با تحریم های دارویی

بیش از ۲۰۰ داروی جدید به همت دانشمندان کشور رونمایی شد و پروانه ساخت گرفت. تحریم دارویی کشور که در سال ۱۳۸۷شروع شده بود به علت پیش بینی های وزارت بهداشت و تاسیس کارخانه های متعدد تولید دارو در داخل کشور تاثیری بر قیمت دارو نداشت.

پرکاری مثال زدنی وزیر

بیش از ۲۰۰ بار وزیر بهداشت تهران را به مقصد شهرستان ها ترک کرد تا سیاست تمرکززدایی معنایی تازه بیابد. لنکرانی بیشترین حضور در مجامع بین‌المللی را در بین وزرای بهداشت داشت. سال۱۳۸۵ اجلاس منطقه مدیترانه شرقی سازمان بهداشت جهانی در اصفهان و سال۱۳۸۷ اجلاس وزرای بهداشت کشورهای اسلامی در تهران برگزار شد. اقدامات دکتر لنکرانی در وزارت بهداشت سرانجام به «مدیریت موفق و بی حاشیه» مزین شد.

 

در پایان تاکید می شود در این مجموعه به طور خلاصه به بخشی از فعالیت ها و دستاوردهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در طی ۴ سال اخیر اشاره می شود. لازم به ذکر است این مجموعه به استناد آخرین مطالب ارسالی و اطلاعات مورد تا یید حوزه های معاونت های وزارت متبوع تهیه شده است:
 
جهت مطالعه ریز عملکرد وزارت بهداشت در سالهای 84 تا 88 به همراه نمودارهای آماری، اینجا کلیک کنید.
 گزارش وزارت بهداشت از عملکرد دکتر لنکرانی را اینجا ببینید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد