اصحاب نیوز

اصحاب نیوز

سیاسی٬ فرهنگی٬ مذهبی
اصحاب نیوز

اصحاب نیوز

سیاسی٬ فرهنگی٬ مذهبی

رویترز: جلیلی از نزدیکترین افراد به تفکرات آیت‌الله خامنه‌ای است

دکتر جلیلی در جهانروزنامه گاردین انگلیس درباره جلیلی نوشت: "جلیلی، مرد 47 ساله ای است که مدیریت شورای عالی امنیت ملی ایران را از سال 2007 در اختیار داشته و مسئولیت مذاکرات هسته ای ایران و گروه 5+1 را بر عهده دارد. او که دکترای علوم سیاسی خود را ازدانشگاه امام صادق دریافت کرده است، تبدیل به چهره ای آشنا برای مردم ایران شده است که پرونده هسته ای ایران را به پیش می برد.

پس از اتفاقات بزرگ در ستاد انتخاباتی وزارت کشور و تغییر کامل صحنه انتخابات، فضای رسانه ای خارج از ایران نیز تحت تاثیر اعلام کاندیداتوری افراد صاحب نام قرار گرفت و تیتر اول بسیاری از خبرگزاری ها و روزنامه های بیگانه به پوشش بازتاب خبری انتخابات ایران اختصاص یافت.

در این میان فصل مشترک بسیاری از این اخبار را میتوان در پوشش کامل خبر ثبت نام دکتر سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران دانست که بسیاری از تحلیلگران غربی و عربی را شگفت زده کرده و باعث تغییر زمین بازی انتخابات شده است.

 در حالیکه به اعتراف بسیاری از رسانه های بیگانه ثبت نام هاشمی رفسنجانی، باعث بوجود آمدن امید دوباره غرب برای تغییر نظام ایران شده است اما تنها خطر بزرگ در این راه میتواند حضور سعید جلیلی در مقابل هاشمی و اصلاح طلبان باشد و آرزوی چند ساله اصلاح طلبان برای رسیدن به قدرت دوباره را به ناامیدی تبدیل کند.

در این باره تحلیل شبکه الجزیره جالب توجه هست که تیتر خود را به رقابت جلیلی با هاشمی اختصاص داده است و این 2 نفر را از مهم ترین نامزدهای ریاست جمهوری معرفی کرده است که تفکراتی کاملا متمایز و متقابل هم دارند.

روزنامه گاردین انگلیس نیز در گزارش کاملی که درباره جریان ها و گروه های مختلف حاضر در انتخابات ایران منتشر کرد، نام سعید جلیلی را در فهرست افراد مستقل آورده و می نویسد:

"جلیلی، مرد 47 ساله ای است که مدیریت شورای عالی امنیت ملی ایران را از سال 2007 در اختیار داشته و مسئولیت مذاکرات هسته ای ایران و گروه 5+1 را بر عهده دارد. او که دکترای علوم سیاسی خود را ازدانشگاه امام صادق دریافت کرده است، تبدیل به چهره ای آشنا برای مردم ایران شده است که پرونده هسته ای ایران را به پیش می برد.

او در این سال ها ملاقات های بسیاری با مقامات بلندپایه اروپایی و آمریکایی داشته و تلاش های بسیاری در زمینه حل مسالمت آمیز مساله هسته ای ایران از طریق گفتگو انجام داده است. جلیلی همچنین از سال 2001 به مدت 4 سال مسئولیت دفتر رهبری ایران را عهده دار بوده است و به نظر می رسد از مورد اعتماد ترین و نزدیکترین دوستان آیت الله علی خامنه ای باشد."

خبرگزاری رویترز نیز با بازتاب جداگانه خبر حضور دکتر جلیلی به انتخابات، این تیتر را برای خود برگزید:

"مذاکره کننده هسته ای ایران، سعید جلیلی وارد رقابت انتخابات ریاست جمهوری شد."

رویترز با اشاره به اینکه جلیلی مسئول ارشد تیم مذاکره کننده  هسته ای ایران است، در توضیحی کوتاه درباره سوابق وی نوشته است: 

"جلیلی از مجروحان جنگی دهه 80 میلادی در جنگ ایران و عراق بوده که از سال 2007 به سمت دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در آمده است. از وی به عنوان یکی از محافظه کاران بسیار نزدیک به آیت الله خامنه ای رهبر ایران یاد می شود."

خبرگزاری ها و شبکه های دیگر غربی نیز با قرار دادن تیتر مشابه درباره حضور جلیلی، ورود وی به عرصه رقابت انتخابات را از جمله غافلگیری های این دوره ریاست جمهوری بیان کردند.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد