اصحاب نیوز

اصحاب نیوز

سیاسی٬ فرهنگی٬ مذهبی
اصحاب نیوز

اصحاب نیوز

سیاسی٬ فرهنگی٬ مذهبی

فقرزدایی،ارتقاء معیشت عمومی و محروم‌زدایی از اهداف جلیلی است

مسئول کمیته اقتصادی جلیلی مسئول کمیته اقتصادی ستاد جلیلی با بیان اینکه فقرزدایی و ارتقای معیشت از مؤلفه‌های اصلی انقلاب است، گفت: پویایی اقتصاد اولویت است.

محمد هادی زاهدی وفا مسئول کمیته اقتصادی ستاد سعید جلیلی عصر امروز (سه‌شنبه) با حضور در نشست خبری خبرگزاری فارس، ضمن تشریح برنامه‌های اقتصادی جلیلی، اظهار داشت:‌ رویکردی که آقای جلیلی تاکنون مطرح کرده، آرمان‌ها و اهداف انقلاب اسلامی بوده است و ما به دنبال این هستیم که این گفتمان مطرح شود و مؤلفه‌های اصلی امام و رهبری را می‌خواهیم به صورت مصداقی دنبال کنیم.

زاهدی وفا با بیان اینکه عدالت برای ما در حوزه اقتصاد یک مؤلفه اصلی است، تاکید کرد: فقرزدایی، محروم‌زدایی، ارتقاء رفاه و معیشت عمومی و حل مشکلات مردم از مؤلفه‌های اساسی گفتمان و انقلاب است.

مسئول کمیته اقتصادی ستاد جلیلی با بیان اینکه ما باید کارنامه موفقی در حوزه اقتصاد داشته باشیم تا کارآمدی انقلاب اسلامی را اثبات کنیم، ادامه داد: باید بتوان در حوزه اقتصاد اهداف انقلاب اسلامی را تحقق بخشید و ورود سعید جلیلی و تیم همراهش هم در همین راستا بوده تا انقلاب اسلامی در حوزه‌های اجتماعی و اقتصادی گامی رو به جلو بردارد.

وی افزود: دولت‌‌های بعد از انقلاب روند تکاملی داشته‌اند و در واقع همه دولت‌ها باید تکامل ‌یافته‌تر و پیشرفته‌تر از دولت‌های پیشین باشند.

زاهدی وفا با اشاره به بحث هدفمندی یارانه‌ها، خاطرنشان کرد: بنده پیگیر عقبه فکری و تئوریک هدفمندی یارانه‌ها از سال 83 تا سال 85 بودم و مجموعه اطلاعات آن را جمع‌آوری کردم و زمانی که در وزارت اقتصاد بودم آن تجربه را عملی و عینی کرده و آن را در قالب لایحه‌‌‌ای تقدیم کردیم.

* متاسفانه هدفنمندی یارانه‌ها به یک بحث سیاسی تبدیل شد

مسئول کمیته اقتصادی ستاد جلیلی با بیان اینکه متاسفانه هدفنمندی یارانه‌ها به یک بحث سیاسی تبدیل شد و روح اقتصادی در آن کمتر مورد توجه قرار گرفت، تصریح کرد: برنامه‌های توسعه در مجموع روند تکاملی داشته چرا که شاهد بودیم در برنامه اول انسجام اقتصادی چندانی وجود ندارد.

وی بازسازی و تحول در نظام اداری را لازمه کارآمد کردن نظام اداری دولت عنوان کرد و افزود: اگر از تغییر ساختار نظام اقتصادی و تصمیم‌گیری صحبت می‌کنیم بخاطر آن است که در جمع‌بندی متوجه شدیم که این ساختار توان تأمین اهداف بلند را ندارد و از این رو باید بر روی قطار دولت بازبینی صورت گیرد.

زاهدی وفا با تاکید بر اینکه اگر مدیران ارشد بانکی از صلاحیت عمومی برخوردار نباشند، طراحی‌های اقتصادی شما نیز از بین خواهد رفت، به وقایع اقتصادی 2 سال اخیر اشاره کرد و ادامه داد: مدیران ارشد اقتصادی باید از نظر تخصص و تعهد منطبق با مؤلفه‌های انقلاب باشند.

مسئول کمیته اقتصادی ستاد جلیلی با طرح این پرسش که آیا نحوه تصمیم‌گیری در کشور کارآمد است و نظام تصمیم‌گیری در صورت بروز مشکل اقتصادی می‌تواند به موقع تصمیم‌گیری کند یا خیر، گفت: وقتی مشکل ارزی در کشور ایجاد می‌شود تیم اقتصادی بی‌توجه از آن می‌گذرد تا مشکل حاد شود و می‌گویند ظاهرا دولت به مرخصی رفته است.

وی با تاکید بر اینکه اجرای هدفمندی یارانه‌ها از سر اجبار و نه اختیار است، تصریح کرد: حوزه اقتصاد می‌طلبد که شما آن را به صورت دائمی رصد کنید تا در موقع لازم بتوانید اقدام مناسب انجام دهید.

زاهدی وفا بر همین اساس افزود: اگر دولتی بگوید که تا آخر برنامه ثابتی داریم باید در حوزه اقتصادی آن دچار تردید شد، چرا که اقتصاد یک امر کاملا پویا است، گفت: پویایی برنامه اقتصادی از اولویت‌های ما است.

زاهدی‌وفا با بیان اینکه نظام برنامه‌ریزی ما دچار آسیب فصلی و موسمی است، افزود: ما در حال حاضر یک سند چشم‌انداز و یک برنامه پنج ساله داریم که در آن نیز برش یک ساله‌ای به نام بودجه وجود دارد و این ساختار برنامه باید تطبیق داده شود، وقتی بودجه سه دوازدهم داده می‌شود یعنی فقط می‌توان برای 9 ماه آینده، برنامه تنظیم کرد. معاون سابق وزیر اقتصاد ادامه داد: اگر ما به دنبال خلق حماسه اقتصادی بعد از حماسه سیاسی هستیم، الزاماتش این است که نقش مردم پررنگ شود و در واقع دولت نباید سد راه مردم باشد.

وی با بیان اینکه تلاش شده تا در سیاست‌های کلی اصل 44 از نقش مردم استفاده شود تصریح کرد: اما در عمل این اتفاق نیفتاد و کارنامه عملکرد اصل 44 پیش روی همه است، بنابراین اگر به دنبال حماسه اقتصادی هستیم باید به صورت جدی شاهد گسترش مشارکت مردم در حوزه اقتصادی باشیم.

 

زاهدی‌وفا در پاسخ به سؤال خبرنگار مهر که از وی پرسید چه تفاوت‌هایی بین سیاست‌های اقتصادی دولت نهم و جلیلی وجود دارد، گفت: این شایعه را تکذیب و تأکید می‌کنم که هیچ نسبتی بین برنامه‌های آقای جلیلی و دولت‌های نهم و دهم وجود ندارد اما همیشه باید به کارهای خوب گذشتگان ارج نهاد.

* سیاست مسکن مهر کامل صورت نگرفت

مسئول کمیته اقتصادی ستاد جلیلی با بیان اینکه طرح هدفمندی یارانه‌ها از قانون خود منحرف شده و به منازعات بین دولت و مجلس تبدیل شد خاطرنشان کرد: اگر خط انحرافی از ولایت فقیه دیده شود ما از آن بیگانه هستیم.

وی حوزه مسکن را یکی از مهمترین بخش‌های اقتصادی عنوان کرد و با بیان اینکه ما در بخش مسکن دو نوع تقاضا داریم ادامه داد: متأسفانه سرریز نقدینگی ما به سمت مسکن حرکت می‌کند و این به خاطر ساختار موجود است.

زاهدی‌وفا با بیان اینکه با وجود ایجاد مسکن مهر، سال گذشته شاهد شوک در قیمت مسکن بودیم افزود: سیاست مسکن مهر خوب بود اما کامل صورت نگرفت و دولت به خاطر افزایش قیمت مصالح، قیمت وام آن را افزایش داد.

معاون سابق وزیر اقتصاد با تأکید بر اینکه ساخت مسکن ارزان قیمت، سیاست خوبی است که تحت هر عنوان از جمله مسکن مهر یا مسکن ماندگار باید ادامه دار باشد، یادآور شد: ما باید سیاست‌های فرابخشی مسکن را طوری هماهنگ کنیم که تقاضای بورس‌بازی اتفاق نیافتد.

وی به لزوم اصلاح نظام مالی هدفمندی یارانه‌ها اشاره کرد و یادآور شد: بحث هدفمندی، برای عدم قاچاق سوخت و عدم اسراف در مصرف بود و برای اینکه این اهداف تنظیم شود ما حتماً باید طرح هدفمندی را اصلاح، تکمیل و تقویت کنیم.

* با کسانی که از خط ولایت فقیه منحرف شوند اشتراک تاکتیکی و استراتژیکی نخواهیم داشت

زاهدی‌وفا با بیان اینکه الآن همه کسانی که برای مقابله با تورم صحبت می‌کنند می‌گویند که نقدینگی باید کنترل شود، یادآور شد: این سیاست اشتراکی بین کاندیداها یک موضوع منطقی است، از این رو صحبت از هدفمندی یارانه‌ها، مسکن مهر و مردمی‌سازی به معنای اشتراک در جهت‌گیری سیاسی نیست و ما به هیچ وجه با کسانی که از خط ولایت فقیه منحرف شوند اشتراک تاکتیکی و استراتژیکی نخواهیم داشت.

وی در پاسخ به خبرنگار یک رسانه ژاپنی اظهارداشت: اقتصاد ایران به خاطر نوع ساختار و ژئوپولوتیک جمهوری اسلامی در تعامل با اقتصاد بین‌الملل قرار دارد و نقش ایران در تأمین انرژی و قدرت ایران در شاه‌راه اقتصاد جهانی برجسته استY نقش ایران به عنوان هاب منطقه‌ای خطوط ترانزیت یا چهارراه عبور اطلاعات نیز غیرقابل انکار است و دروازه آسیای میانه از ایران می‌گذرد چنانکه این فرصتها امکان تعامل ایران با کشورهای جهان را ایجاد می‌کند.

زاهدی وفا تصریح کرد: کشورهای غیردوستی که تلاش می‌کنند ایران را از مبادلات جهانی اقتصاد حذف کنند هزینه زیادی را می‌پردازند چه غربی باشند و چه شرقی اما منطق اقتصادی حکم می‌کند در سطح اقتصاد بین‌الملل تعاملات مثبت برقرار شود.

وی افزود: بعضی کشورها به دلایل سیاسی در تعامل با ایران از منافع اقتصادی خود باز ماندند و به دیگران نیز این مسئله را تحمیل کردند اما به زودی خود آنها متوجه خواهند شد که از ضرری از تحریم ایران متحمل شده‌اند از ضرر ایران بیشتر خواهد بود.

*همه ذینفعان اقتصاد از شفافیت فضای اطلاعات اقتصادی نفع می‌برند

معاون سابق وزیر اقتصاد در پاسخ به پرسش فارس درباره شفافیت نظام اقتصادی گفت: مدیریت حکیمانه اقتصاد به یک نظام آماده و اطلاعاتی دقیق نیاز دارد و اگر نباشد آسیب‌شناسی و تحلیل درست اقتصاد وجود نخواهد داشت و در زمان مناسب سیاست اقتصادی صحیح طراحی و اجرا نمی‌شود.

وی با اشاره به ایجاد زیرساختها در همه نقاط جهان گفت: ما تصور می‌کنیم همه ذینفعان اقتصادی از شفاف‌شدن فضای اقتصادی نفع خواهند برد و امکان پوشش اطلاعات از بین می‌رود و ذینفعان مشارکت فعالی در اقتصاد خواهند داشت.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه امام صادق اضافه کرد: فضای ابهام اطلاعات اقتصادی به نفع افرادی است که غیرقانونی کار می‌کنند و یک نظام شفاف اطلاعات اقتصادی مورد استقبال همه فعالان اقتصادی خواهند بود.

*سرعت ایجاد شبکه‌های اطلاعاتی و شفاف‌سازی رضایت بخش نیست

وی افزود: در برنامه‌ای که تنظیم شده پیش‌بینی کردیم که کارهایی که در گذشته در این حوزه‌ها انجام شده کامل شود و سیستم‌های اطلاعاتی به هم مرتبط شوند.

وی گفت: مثلاً بانکداری الکترونیک مبنی بر نظام اطلاعاتی قوی است و برداشت شخصی من این است که اول باید بانکداری الکترونیک و مرتبط کردن نظامات اطلاعات بانکی را تصریح کنیم و سپس به ارزشگذاری پول ملی بپردازیم.

زاهدی‌وفا تاکید کرد: سرعت کاری که در این زمینه در گذشته انجام شده مورد رضایت نیست و شاید دلیل آن به همان اصل اولیه افزودن توان اجرایی و ساختاری دولت برای اجرای طرح‌ها باز می‌گردد.

*جنگ اقتصادی علیه ایران ادامه خواهد یافت

وی در ادامه اظهارداشت: در جهانی زندگی می‌کنیم که علیرغم ادعای اقتصاد باز و رقابتی، صحنه نبرد اقتصادی را برای ایران تعریف کرده‌اند و این جنگ ادامه پیدا خواهد کرد چراکه نظام جمهوری اسلامی و نظام لیبرال سرمایه‌داری براساس تعارف خود قابل جمع نیستند.

وی با تاکید بر اینکه استقلال اقتصادی یکی از مولفه‌های قدرت ما خواهد بود، اضافه کرد: مهمترین بخش‌تحریم‌ها بخش نفت و گاز ایران بوده است چنانکه اولین دولت آمریکا بعد از انقلاب ایران، فن‌آوری‌های نظامی و فن‌آوری‌های نفت و گاز را تحریم کرد.

زاهدی‌وفا با باین اینکه برای استقلال اقتصادی و مقاومتی، نقاط ضربه‌پذیر باید احصاء و در مقابل آن تدبیر شود گفت: وقتی حوزه نفت و گاز تدبیر نمی‌شود به دلیل رابطه‌ای که بین نفت و اقتصاد وجود دارد تحریم نفت شوک ارزی به ما وارد می‌کند.

*مرز دانش کشور در حوزه هدفمندی را احصا کردیم

وی در ادامه گفت: اگر طرحی منطق اقتصادی داشته باشد و درباره آن با تمام ذینفعان سیاسی و اقتصادی تعامل و گفت‌وگو شود دلیلی ندارد این طرح محل منازعه شود چنانکه مذاکرات دولت و مجلس درباره لایحه هدفمندی شاهد تعامل بود و همان منطق باید دوباره حفظ و احیاء شود.

مسئول کمیته اقتصادی ستاد سعید جلیلی با تاکید بر اینکه نظام اسلامی باید این توان را داشته باشد که از حداکثر توان علمی و تجربی کشور استفاده کند گفت: برای هدفمندی پیش از رسیدن به مرحله اجراء، بیش از 50 جلسه کارشناسی با اساتید و صاحبنظران کشور برگزار شد و مرز دانش کشور را در این حوزه استحصاء کردیم تا بتوانیم بر اساس آن برای تخصیص بهینه منابع برنامه‌ریزی کنیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد