اصحاب نیوز

اصحاب نیوز

سیاسی٬ فرهنگی٬ مذهبی
اصحاب نیوز

اصحاب نیوز

سیاسی٬ فرهنگی٬ مذهبی

همایش بانوان حامی سعید جلیلی

همایش بانوان حامی سعید جلیلی نامزد انتخابات یازدهم ریاست جمهوری با بیان اینکه حضور زن در جامعه باید به تعبیر مقام معظم رهبری مجاهدانه و انقلابی باشد گفت: ما در حقوق زنان باید مدعی جهان به ویژه جهان غرب باشیم.

- در حقوق زنان باید مدعی جهان غرب باشیم

- حضور زن در جامعه باید مجاهدانه و انقلابی باشد


سعید جلیلی نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عصر امروز چهارشنبه در اولین همایش بانوان حامی خود که در تالار اجتماعات تفاهم در حال برگزاری است، گفت: زندگی دوست داشتنی که قرآن از آن به عنوان حیات طیبه یاد می‌کند دارای دو شرط اساسی است.

وی ایمان و عمل صالح را دو شرط اساسی قرآن دانست و گفت: قرآن به صراحت بیان می‌کند که در اینجا چه مرد و چه زن اگر این دو عامل را در کنار هم داشته باشند به حیات طیبه خواهند رسید.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به مباحث انتخاباتی که طی روزهای گذشته در نشست‌های مختلف بیان کرده است، اظهار داشت: یکی از این بحث‌ها که به عنوان محور اساسی مطرح شده این است که بایستی ساختار اجرایی دولت زمینه‌ای را فراهم سازد که ظرفیت‌ها آزاد شوند.

جلیلی بر این نکته تأکید کرد که ظرفیت‌ها باید بر دو آسیب شامل انفعال و انحراف معصوم بمانند.

جلیلی با بیان اینکه یکی از بحث‌های بسیار اساسی که ما آن را در انتخابات مطرح می‌کنیم و بر آن تاکید داریم این است که اگر از یک تمدن نوین اسلامی صحبت می‌کنیم دو بخش ابزاری و نرم‌افزاری دارد.

نامزد انتخابات یازدهم ادامه داد: باور ما این است که اگر می‌خواهیم در زمینه‌های دیگر پیشرفت کنیم باید مبتنی بر گفتمان انقلاب و گفتمان دینی حرکت خود را ادامه دهیم یادآور شد: این موضوع یک ادعا پشت سر خود دارد و آن این است که گفتمان اسلام ناب تنها گفتمانی است که می‌تواند با خود پیشرفت و تعالی داشته باشد و اگر کسانی در مقام انکار یا تهدید و ضایع کردن این گفتمان باشند آنچه رقم می‌زنند برای ما پیشرفت و تعالی مطلوب نخواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه در بحث‌های مختلف ما باید بتوانیم این را به خوبی و به شکل اغنایی اثبات کنیم ادامه داد: ما اگر بر مبنای این گفتمان مقاومت کردیم برای ما پیشرفت می‌آورد و این موضوع با مصالحه به دست نخواهد آمد.

جلیلی با یادآوری این نکته که ما اگر الگوی مقاومت و نقاط قوت آن را بشناسیم و بدانیم چرا مقاومت توانسته برای ما ایستادگی و پیشرفت به وجود آورد بسیار مهم و حیاتی خواهد بود، افزود: بسیاری از مقاومت‌ها در جهان نتوانسته‌اند به مقاومت خود ادامه دهند و یا حداکثر پیشرفت نداشته‌اند اما ما ادعا داریم که هم مقاومت کرده‌ایم و در عین حال ایستاده‌ایم و پیشرفت داشته‌ایم از این رو این الگوی مقاومت باید تبیین شود.

نامزد انتخابات یازدهم با تاکید بر اینکه زیربنای تمام مقاومت‌ها در عرصه‌های مختلف، مقاومت فرهنگی و نرم‌افزاری بوده است تصریح کرد: در اینجاست که تفاوت دیدگاه ما و سایر گفتمان‌ها مشخص می‌شود.

وی گفت: وقتی شما از یک اندیشه صحبت می‌کنید این دیدگاه به مثابه یک پارادایم مولفه‌های خاص خود را دارد و مفاهیم متناسب با آن پارادایم تعریف می‌شود بنابراین اگر شما از گفتمان اسلام ناب صحبت کنید با سایر اندیشه‌ها متفاوت خواهد بود و این تفاوت در نتایج آنها نیز تاثیر‌گذار است.

وی در همین زمینه به مثالی از اندیشه سیاسی اشاره کرد و ادامه داد: در بین مکاتب سیاسی نگاه‌های مختلفی وجود دارد و اینها در مولفه‌های آن اندیشه نمی‌توانند به نظر مشترک برسند ولو اینکه در موضوعاتی اشتراک داشته باشند.

جلیلی با بیان اینکه به طور مثال در اندیشه سیاسی برخی مثل ماکیاول انسان گرگ انسان است اما اندیشمند دیگری به انسان نگاه خوشبینانه‌ای دارد اظهار کرد: با اینکه هر دو نگاه غیردینی هستند همین همین تفاوت باعث می‌شود وقتی درباره دولت نظریه‌پردازی می‌کنند دو نظریه مختلف را تبیین کنند.

نامزد انتخابات یازدهم بر همین اساس به تفاوت اسلام ناب و اندیشه‌های تفکر غربی نسبت به حضور زن در جامعه اشاره کرد و افزود: دو نگاه متفاوت در اینجا شکل می‌گیرد که نتایج متفاوتی نیز در بر دارد و حتی نسبت به کوچکترین واحد جامعه نیز همینطور است.

وی در تشریح این موضوع ادامه داد: یکی از بحث‌های اندیشه غربی این است که آنها بر اساس فرد در جامعه نظر می‌دهند و برنامه‌ریزی آنها بر این اساس است. در حالی که در اسلام اصالت با خانواده است و در جلسات هم‌اندیشی‌ای که نزد مقام معظم رهبری برگزار شد تاکید بر این بود که در تفکر اسلامی تک سلولی که از آن جامعه را شکل می‌دهیم فرد نیست بلکه خانواده است.

جلیلی یادآور شد: این نگرش متفاوت آثار مختلفی را در پیش دارد و بر همین اساس اندیشه غربی می‌گوید بر مبنای نگاه هزینه و فایده باید از همه ظرفیت افراد جامعه استفاده کرد و چون زنان نیز نیمی از اعضای جامعه محسوب می‌شوند نمی‌توان به نیروی کار آنها بی‌توجه بود و باید از او نیز در چرخه اقتصادی استفاده کرد؛ آنها بر این مبنا حتی قوانینی نیز تصویب کرده‌اند.

نامزد انتخابات یازدهم با بیان اینکه در این رویکرد نگاه به ازدواج، پدر و مادر نیز متفاوت می‌شود ادامه داد: ساختار اداری و ‌اجتماعی آنها نیز بر اساس این دیدگاه شکل می‌گیرد.

وی با تاکید بر اینکه هویت اصلی زن در مادر بودن و نقش او در این عرصه تعریف می‌شود نه یک نقش اقتصادی که بتواند به بازار سرمایه داری کمک کند افزود: به تعبیر مقام معظم رهبری حضور زن در جامعه باید مجاهدانه و انقلابی در عرصه‌های مختلف باشد و مهمترین مقاومت فرهنگی را زن در خانواده شکل می‌دهد.

جلیلی بر همین اساس به نقش زنان در دوران انقلاب و دفاع مقدس اشاره کرد و متذکر شد: متاسفانه تصویری که برخی فیلم‌ها از این موضوع نشان می‌دهد مشوش است.

نامزد انتخابات یازدهم با تاکید بر اینکه ما باید امروز مدعی جهان کنونی به ویژه جهان غرب باشیم ادامه داد: نگاه تحقیر‌آمیز به زن و استفاده ابزاری از او و پایین آوردن کرامتش در حد یک نیروی کار و ابزار اقتصادی با نگاهی که اسلام ناب به زن دارد بسیار متفاوت است بر همین اساس ما باید امروز مدعی حقوق زنان در جهان به ویژه در غرب باشیم.

وی با بیان اینکه هر کس که منتخب مردم باشد باید این موضوع را دنبال کند که مبتنی بر این اندیشه برای زن حضور مجاهدانه تعریف کند تصریح کرد: همانطور که غربی‌ها ۳۰۰ سال ساختار‌سازی کردند و امروز طوری از ظرفیت زن استفاده می‌کنند که در جهت نگاه آنها باشد ما نیز امروز اگر تاخیر نداریم باید تعجیل کنیم و نگاه مترقی و انقلابی نسبت به زن را متناسب با گفتمان انقلاب تعریف کنیم.

جلیلی با تاکید بر اینکه انشاءالله دولت آینده بتواند این رویکرد و مطالبه مقام معظم رهبری و حضرت امام و همچنین این نگاه بلند اسلام ناب را برای ساختار‌سازی جهت ارائه یک الگوی موفق از رفتار اجتماعی _ سیاسی زنان به جهان نشان دهند افزود: عمل کردن طبق این الگو کار بزرگی است و بنده از شما خواهران خواهش دارم که کمک کنید تا دولت آینده وارد مرحله تمدن‌سازی شود.

نامزد انتخابات یازدهم در پایان با بیان اینکه همانطور که در سیاست خارجی افتخارمان این است که بر اساس گفتمان خود عمل می‌کنیم، این موضوع باید به صورت مشخص‌تر در حوزه فعالیت‌های سیاسی اجتماعی زنان به شکل منسجم و جهت‌دار ادامه یابد گفت: بر این اساس باید در ساختار اجرایی و اداری کشور به این ظرفیت کمک کنیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد