اصحاب نیوز

اصحاب نیوز

سیاسی٬ فرهنگی٬ مذهبی
اصحاب نیوز

اصحاب نیوز

سیاسی٬ فرهنگی٬ مذهبی

مطهری: ولایت فقیه هیچ رابطه‌ای با سلطانیزم ندارد

وی با بیان اینکه در راس هر حکومتی باید فردی باشد که در مکتب خود متخصص باشد، افزود: مثلا اگر مجموعه‌ای بخواهد حکومت کمونیستی و لیبرالی تشکیل دهد باید مرجع و یا فردی در راس آن قرار گیرد که مراقب آن باشد تا حکومت از چارچوب آن مکتب خارج نشود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در نقد سخنان اخیر سروش درباره ولایت فقیه گفت که ولایت فقیه جنبه ایدئولوژیک دارد و هیچ رابطه‌ای با پادشاهی و سلطانیزم ندارد.

علی مطهری نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با فارس به نقد سخنان اخیر سروش پیرامون ولایت فقیه پرداخت و با بیان اینکه ولایت فقیه را ولایت فکری و ایدئولوژیک می‌دانیم، گفت: ولایت فقیه ولایت فقه است و نه ولایت یک شخص از این رو ولی فقیه کسی است که در راس حکومت و نظام اسلامی به عنوان یک مکتب شناس و اسلام شناس برای مراقبت از مسیر حکومت قرار دارد.
وی با بیان اینکه در راس هر حکومتی باید فردی باشد که در مکتب خود متخصص باشد، افزود: مثلا اگر مجموعه‌ای بخواهد حکومت کمونیستی و لیبرالی تشکیل دهد باید مرجع و یا فردی در راس آن قرار گیرد که مراقب آن باشد تا حکومت از چارچوب آن مکتب خارج نشود.
مطهری حاکم را دولت و رئیس جمهور در نظام اسلامی دانست و گفت: ولی فقیه را ما ناظر می‌دانیم و اگر در جاهایی هم مثلا حق انتصاب برای او قانون قائل شده است به دلیل مکتب شناسی ولی فقیه است از این رو اگر ولی فقیه مثلا رئیس صدا و سیما و یا ارتش را منصوب کرد به آن دلیل است که وی باید از نظر ایمانی و تقوا مورد تائید باشد که این کار ولی فقیه به معنای حاکم بودن آن نیست یا آنکه فرض شود جای شاه را گرفته تا از آن بحث سلطنت برداشت شود.
نماینده مردم تهران در خانه ملت با بیان اینکه سروش می‌خواهد بگوید که عادت تاریخی مردم مشرق زمین سلطه پادشاه و سلطان است، گفت: این برداشت او از ولایت فقیه کاملا اشتباه است ضمن آنکه هنوز در مغرب زمین مانند کشورهای چون سوئد، بلژیک،‌ انگلیس سلطان و ملکه حاکم است.
وی البته این را هم اضافه کرد که ممکن است گاهی برداشت ما از ولایت اشتباه باشد تا جایی که معنی سلطانیزم را نتیجه بدهد.
مطهری در ادامه به نقد سخنان اخیر سروش در باب ولایت فقیه و رابطه آن با سلطنت اشاره کرد و گفت: ولایت فقیه جنبه ایدئولوژیک دارد و هیچ رابطه‌ای با پادشاهی و سلطانیزم ندارد.
به گزارش فارس عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در ادامه در پاسخ به اینکه وظیفه موسسات، نخبگان و یاران امام در قبال شبه افکنی‌ها برای تحریف اندیشه و افکار امام چیست، گفت: به طور کلی باید جایی که احساس می‌شود نظرات امام دچار تحریف شده باید وارد عمل شد اما اینکه در یک جا ممکن است دو نوع برداشت از سخنان امام باشد و اینجا باید حتما اظهار نظر کرد من چنین وظیفه‌ای را بر عهده نهادهای مذکور در خصوص افکار و اندیشه‌های امام نمی‌دانم.
مطهری این نکته را مورد تاکید قرار داد: آنجا که احساس می‌شود آرمان‌ها و نظرات امام در حال تحریف شدن باید در آنجا آگاهی بخشی و روشنگری صورت بگیرد.
وی در خاتمه تصریح کرد: برخی جاها سکوت کردن مناسب‌تر از آن است که به برخی از شبهات پاسخ گفت و باید بر این نکته توجه داشت که امام را نباید سیاسی کرد و همه وظیفه داریم در این زمینه بکوشیم. 

 

*اصحاب۱۴*

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد