اصحاب نیوز

اصحاب نیوز

سیاسی٬ فرهنگی٬ مذهبی
اصحاب نیوز

اصحاب نیوز

سیاسی٬ فرهنگی٬ مذهبی

دخترکی که همچنان می‌تازد

مطالب روزنامه "زن " تنها نقطه سیاه کارنامه "خانم آقازاده " نیست و توهین‌های مکرر وی به احکام قطعی اسلام به خصوص احکام مرتبط با بانوان، همواره باعث تکدر خاطر دلسوزان اسلام و انقلاب بوده است...


مطالب روزنامه "زن " تنها نقطه سیاه کارنامه "خانم آقازاده " نیست و توهین‌های مکرر وی به احکام قطعی اسلام به خصوص احکام مرتبط با بانوان، همواره باعث تکدر خاطر دلسوزان اسلام و انقلاب بوده است...
فائزه بانو فرزند رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به تازگی در گفت‌وگو با یک سایت وابسته به جریان "فمینیسم " درباره مساله "تعدد زوجات " که در قرآن و البته با شرط رعایت عدالت به آن اشاره شده است، گفت: "به نظر نمی‌رسد این رفتار با نظرات انسانی و یا اصول اسلامی و عدالت سازگار باشد، آیا مردها تحمل چنین چیزی را در مورد همسرانشان دارند؟! پس چطور می‌شود انتظار داشت که زنان بتوانند چنین چیزی را قبول کنند ".
این اظهارات فائزه هاشمی و زیر سئوال بردن یکی از احکام صریح قرآن درحالی بیان شده است که به گفته علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، وی سابقه طولانی مدتی در انتشار و بیان مطالب فمینیستی و ضدنظام خانوادگی اسلام دارد، اشاره این نماینده مجلس به دوران مدیریت فائزه هاشمی بر روزنامه "زن " و مشی فمینیستی آن است که موجبات اعتراض و فریاد وی در سال 79 را نیز فراهم کرده بود؛ علی مطهری در همان مقطع در گفت‌وگو با روزنامه کیهان گفته بود که باب حمله به مقدسات از خانواده هاشمی و نقش آفرینی‌های یکی از فرزندان او آغاز شده است: "خب این خانم در آن روزنامه‌ای که داشت خیلی راحت نوشت چرا باید دیه مرد دو برابر زن باشد، یا چرا حکم اثر چنین و چنان است؟ اصلاً باب حمله به مقدسات از آن موقع باز شد و این‌ها فسادهایی بود که از آن وقت جان گرفت و در جامعه گسترش پیدا کرد. "
البته اقدامات و مطالب این روزنامه تنها نقطه سیاه کارنامه این "خانم آقازاده " نیست و توهین‌های مکرر وی به احکام قطعی اسلام به خصوص احکام مرتبط با بانوان، همواره باعث تکدر خاطر دلسوزان اسلام و انقلاب بوده است، به نحوی که متاسفانه دختر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با حضور در یک برنامه تلویزیونی نیز، از اینکه بعد از انقلاب "چادر مشکی " به عنوان یک ارزش برای زنان مطرح شده، ابراز تاسف کرد!
لازم به ذکر است که فائزه هاشمی درعرصه سیاسی از جمله شخصیت‌های جنجالی کشور بوده است که با دیدگاه‌های خاص خود در مسایل اجتماعی، توانسته در مقاطع خاص هم طرفدارانی را برای خود مهیا کرد و هم البته مخالفان سرسختی از حوزه دین برای خود تراشید، البته اوج محبوبیت فائزه هاشمی زمانی بود که در انتخابات دوره پنجم مجلس شورای اسلامی نماینده اول تهران شد، وی در مجلس پنجم از جمله نمایندگان تاثیرگذار فراکسیون اقلیت بود که در مقاطع مختلف با مواضع خود مجلسیان را به واکنش وا می‌داشت.
فرزند هاشمی رفسنجانی در زمینه روزنامه‌نگاری نیز از پیشگامان بوده و با انتشار روزنامه "زن " و جنجالی که بر سر بسته شدن آن روی داد، نام خود را در میان نخستین مدیران مسئول روزنامه‌های توقیف شده عصر اصلاحات جای داد.
اما همین نماینده جنجالی مجلس پنجم، در پی رقابت‌های انتخاباتی مجلس ششم و دفاع از پدرش در مقابل کاندیداهای جبهه مشارکت، به رتبه پنجاه و هفتمی تهران نزول کرد و پس از آن و ابراز گلایه شدید از اصلاح‌طلبان، با سیاست خداحافظی کرد و در این مدت به لندن رفته و در آنجا اقامت گزید.
اما هدف از این نوشتار بازخوانی بخشی از عملکرد روزنامه "زن " به سردبیری فائزه هاشمی رئیس وقت فدراسیون اسلامی ورزش بانوان است که کمتر از 12 سال پیش و در سال 77 راهاندازی شده بود ولی پیش از اینکه عمرش به یک سال برسد، توقیف شد؛ داستان چنین آغاز شد که یک سال پس از دوم خرداد 76، فائزه هاشمی اولین روزنامه زنان ایران را با عنوان "زن " راه‌اندازی کرد تا به اصطلاح از این طریق از حقوق زنان دفاع کند.
اما طولی نکشید که این روزنامه به دلیل مواضع قابل تامل و ضداسلامی توقیف شد و بنا بر برخی شنیده‌ها تنها حضور عفت مرعشی مادر فائزه بانو در خانه آیت الله یزدی رئیس قوه قضائیه وقت و درخواست‌های هاشمی پدر مانع از زندانی شدن وی در آن مقطع شد؛ از دلایل توقیف این روزنامه همین بس که فائزه بانو در روزنامه‌اش عکس فرح پهلوی را چاپ کرد، از بنی‌صدر نظر خواست، از آزادی حجاب نوشت و عمده زنان مطرح آن روز جهان در جنبش زنان را معرفی کرد، اما در این میان نکته جالب توجه اینکه علی‌رغم تمام این موارد، وی معتقد است که تندروی نکرده است.
در این بین شاید بازخوانی توضیحات مدیرمسئول این روزنامه توقیف شده در گفت‌وگو ویژه‌نامه نوروزی89 "بهار " نیز جالب توجه باشد، فائزه بانو با بیان اینکه تقاضای مجوز روزنامه "زن " را قبل از دوم خرداد ارائه کرده بودم، اظهار داشت: "بعد از اینکه به مجلس راه یافتم چنین تصمیمی گرفتم، من اعتقاد دارم که در جامعه نسبت به مسائل زنان ناآگاهی وجود دارد و در این زمینه با وجود حضور بسیار قوی و گسترده زنان و دختران در جامعه تفکرات سنتی حاکم است ".
وی در همین رابطه افزود: "هدف من از انتشار روزنامه "زن " این بود که جامعه را نسبت به توانایی‌ها، مشکلات و مسائل زنان آگاه کنم و باور جامعه را نسبت به زنان تغییر دهم و فکر کردم که روزنامه چون یک کار روزانه و در سطح کشور است از هفته‌نامه یا سایر نشریات زنان تاثیر بیشتری دارد. "
مدیرمسئول روزنامه توقیف شده "زن " در خصوص تعریف خود از "فمینیسم "، گفت: "آنچه من از فمینیسم برداشت می‌کنم رفع تبعیض و دفاع از حقوق زنان است، تیم روزنامه "زن " نیز با فشار من اینگونه به مساله زنان می‌پرداخت چون عادت و نگاه آنان چیز دیگری بود، لازم بود مرتب اهداف و سیاست‌های روزنامه "زن " در تحریریه تکرار شود که یادشان نرود برای چه اینجا هستند. "
به نظر توضیحات لازم در خصوص این روزنامه ذکر شد اما با توجه به اینکه روزنامه "زن " تنها روزنامه در طول تاریخ مطبوعات ایران است که صفحه ورزش زنان داشت، بازخوانی نظرات معاون دبیر سرویس ورزش روزنامه "زن " می‌تواند جالب توجه باشد، چه اینکه ورزشی‌نویسان بهتر می‌دانند که حوزه ورزش زنان آن هم در سال‌های دهه 70 تا چه حد آکنده از خطوط قرمز بوده و بایدها و نبایدهای خاص خود را داشته است.
"آسیه امینی " معاون دبیر سرویس ورزش روزنامه "زن " با بیان اینکه من اصلاً ورزشی‌نویس نبودم بلکه با اهدافی دیگر در روزنامه "زن " مشغول به فعالیت شدم، در خصوص اهداف این روزنامه، گفت: "هدف روزنامه فقط واقع‌گرایی نبود، ما قصد داشتیم واقعیت پشت این واقعیت را هم که در معرض دید نبود، نشان دهیم، واقعیتی که دیده نمی‌شد... "
وی در بخش دیگری از مطالب خود به پشتیبانیهای خانوادگی فائزه بانو هم اشاره کرده و یادآور شد: "حمایت‌های خانوادگی و سیاسی توانست به وی کمک کند، ولی به هر حال زن جسوری بود و چون هم خودش ورزشکار بود و هم دنبال اهداف سیاسی در ورزش بود... "


"اصحاب 14"

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد