اصحاب نیوز

اصحاب نیوز

سیاسی٬ فرهنگی٬ مذهبی
اصحاب نیوز

اصحاب نیوز

سیاسی٬ فرهنگی٬ مذهبی

اخبار متناقض از کناره‌گیری مبارک

استعفای رهبران و اعضای حزب حاکم مصر

حسنی مبارک در واکنش به اعتراضهای مردمی از جایگاه ریاست حزب حاکم مصر استعفا داد.

این کناره گیری در حالی صورت گرفته است که مردم مصر دیروز جمعه در میدان تحریر مصر کناره گیری فوری مبارک را به عنوان مهمترین مطالبه خود مطرح کرده بودند.

همچنین قرار است فردا نیز تجمع میلیونی مردم مصر برگزار شود.

از سوی دیگر منابع خبری عصر امروز گزارش دادند در پی اعتراضات مردم مصر علیه دولت حاکم بر این کشور، دولت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا روز شنبه با ارائه پیشنهادی به مبارک، کناره‌ گیری فوری وی از قدرت را با هدف تسهیل امور برای واگذاری قدرت به دولت انتقالی خواستار شده بود. 

شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴ بر اساس پیشنهاد آمریکا، دولت انتقالی مصر به سرپرستی عمر سلیمان معاون رئیس جمهوری مصر با حمایت ارتش این کشور تشکیل خواهد شد. 

ساعت 20:40"جمال " فرزند "حسنی مبارک " دیکتاتور مصر اعلام کرد که از سمت دبیر کل کمیته سیاسی حزب حاکم "دموکراتیک ملی " این کشور استعفا داده است. 

بنا بر این گزارش فارس، "حسام بدروای " عضو ارشد این حزب و نماینده پارلمان مصر قرار است با حفظ سمت، تصدی ریاست حزب دموکراتیک ملی را برعهده گیرد. 

همچنین معاون سردبیر روزنامه الانوار تصریح کرد: یک ساعت قبل حسنی مبارک از ریاست حزب ملی (حاکم) استعفا داد و پسرش جمال مبارک نیز از ریاست دفتر این حزب نیز کناره‌گیری کرد. محمد البرادعی جانشین آنان شد. 

ساعت 21:21خبرنگار اعزامی بی بی سی به قاهره در صفحه توییتر خود از قول یک دانشجوی مصری حاضر در میدان تحریر و در واکنش به تغییرات در کادر رهبری حزب حاکم مصر نوشت: "ما می خواهیم از شر سرطان خلاص شویم، به ما آسپرین می دهند!"

ساعت 21:29
فارس به نقل از الجزیره نوشت: انتشار خبر کناره گیری حسنی مبارک از سمت ریاست حزب حاکم دموکراتیک ملی سبب اعتراض بیشتر مردم حاضر درمیدان التحریر در قاهره شد.
بنابر این گزارش، مردم با سر دادن شعارهایی کناره گیری مبارک از ریاست حزب حاکم ملی را ناکافی دانسته، و خواستار استعفای وی از مقام ریاست جمهوری شدند.

ساعت21:48بی.بی.سی و آسوشیتد پرس در خبری فوری کناره گیری حسنی مبارک حزب حاکم دموکراتیک ملی را تکذیب کرده اند.
به گزارش فارس، ازسوی دیگر خبرگزاری های العربیه و الجزیره این خبر را تایید کرده اند. 

ساعت21:53
وایزنر، فرستاده ویژه آمریکا در مصر پس از کناره گیری مبارک از ریاست حزب حاکم مصر گفت: "به عقیده من تداوم رهبری پرزیدنت مبارک حیاتی است، این فرصتی است برای او تا میراث خوبی از خود به جا بگذارد".
بی بی سی در ادامه سخنان وایزنر آورده است:اکنون لازم است برای چگونگی قدم بعدی به نوعی اجماع دست پیدا کنیم. رئیس جمهوری مصر باید در قدرت بماند تا تغییرات را رهبری کند.

ساعت 22:29تلویزیون دولتی مصر گزارش های اولیه را که در مورد کناره گیری خود حسنی مبارک از رهبری حزب حاکم منتشر شده بود رد کرده و گفته است که او هنوز رهبر حزب دموکراتیک ملی است و استعفای اعضای دفتر سیاسی را پذیرفته و اعضای جدید را هم خود منصوب کرده است.

ساعت22:33
الجزیره گزارش داد : تانکهای ارتش مصر برای ورود به میدان التحریر از سمت میدان عبدالمنعم آماده می شوند. 
هزاران نفر از تظاهرات کنندگان برای مقابله با هر گونه تلاش ارتش برای تخلیه این میدان از افراد معترض وارد التحریر شده اند.
ساعاتی پیش یکی از فرماندهان ارتش مصر با ورود به میدان التحریر از معترضان خواسته بود با ترک میدان به اعتراضات خود پایان دهند که با مخالفت قاطع جوانان پرشوری روبرو شد که تاکید می کردند : تا مبارک نرود، ما هم صحنه را ترک نخواهیم کرد.

ساعت 22:35محمد البرادعی در واکنش به اظهارات مداخله جویانه فرستاده دولت آمریکا که خواستار ادامه حکومت مبارک شده است، تاکید کرد : هیچ کس نمی تواند در برابر اراده مردم مصر و جوانان آن مقاومت کند. 
به گزارش مهر محمد البرادعی تاکید کرد : ما باز هم تاکید می کنیم خواسته ما واضح و شفاف است، مبارک باید برود.
رئیس جنبش ملی تغییر مصر در واکنش به تغییرات نمادین در حزب حاکم و اظهارات مداخله جویانه فرستاده اوباما به قاهره که خواستار ادامه حکومت مبارک شده است، گفت : تلاشها برای دور زدن انقلاب مردم مصر و به شکست کشاندن آن بی فایده است و راهی که مردم در پیش گرفته اند، بدون بازگشت است.


ساعت 22:43کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا در اظهاراتی دوپهلو گفت: "جوانان در خاورمیانه به حق انتظار دارند که دولت هایی تواناتر، مسئول تر و صادق تر داشته باشند... وضع موجود قابل تداوم نیست و دوستان ما در منطقه باید گام های اصولی بردارند تا نظرات شهروندان به حساب آید، حقوق آنها رعایت شود و به اشتیاق آنها پاسخ داده شود".
پیش از کلینتون ، ویزنر نماینده ویژه آمریکا در مصر از تداوم ریاست جمهوری مبارک استقبال کرد که این موضع گیری با واکنش تند مردم مواجه شد.به نظر می رسد موضع گیری کلینتون نوعی سرپوش گذاشتن بر سخنان وایزنر باشد.

ساعت 23:41خبرگزاری فرانسه از یک مقام آمریکایی نقل کرد:سخن آقای ویزنر در مورد نقش مبارک در آینده مصر، نظر شخصی او بوده است. وزارت امور خارجه آمریکا هنوز حاضر به اظهارنظر در مورد سخنان آقای ویزنر نشده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد